تأكيد نماينده يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي بر ترسيم نقشه راه صنعت فولاد استان يزد


جلسه بررسی توسعه صنایع پایین دستی فولاد روز گذشته با حضور علي اكبر اولياء نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي، سيد مسعود عظيمي مدير عامل شركت شهركهاي صنعتي يزد، محمد مهدي زارع رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ، فنايي رئیس خانه صنعت و معدن و برخی از کار‌شناسان این حوزه به میزبانی شرکت شهرک‌هاي صنعتي برگزار شد.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد در اين جلسه با تشریح سياست اين شرکت بر توسعه صنایع پایین‌دستی فولاد كه در مطالعات ساليان اخير و راه‌اندازي شهرك تخصصي فولاد جلوه‌گر شده است، اظهار داشت: در سالهاي 89 و 90، مطالعات امكان‌سنجي مقدماتي درخصوص 10 رشته فعاليت داراي اولویت در صنايع پايین دست فولاد، با حمایت این شرکت صورت گرفته که زمینه سرمایه‌گذاری 280 میلیارد ريال و 500 نفر اشتغال در 10 طرح فراهم شده است، و این مطالعات در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار خواهد گرفت.

عظيمي با اشاره به ايجاد شهرك تخصصي فولاد در استان گفت: شهرك صنعتي فولاد در زميني به مساحت 1000هكتار آماده واگذاري به متقاضيان سرمايه گذاري مي باشد.

وي افزود: سياست شركت شهركهاي صنعتي در واگذاري زمين در اين شهرك صنعتي، استقرار واحدهاي صنعتي با اولويت صنايع فولاد و پايين دستي فولاد مي باشد.

عظيمي تصريح كرد: جلوگيري از صادرات فولاد خام و ايجاد صنايع با تكنولوژي روز و محصول با ارزش افزوده بالا مستلزم تصويب قوانين مورد نياز و حمايت مسئولين ذيربط است.

علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد در خانه ملت با اظهار تاسف از حادثه كارخانه فولاد غدير يزد و همچنين معضل بیکاری در طبقه تحصیل کرده جامعه، گفت: یکی از راه‌های مقابله با این پدیده توسعه صنایع پایین دستی فولاد نظیر تولید آلیاژهای فولاد، قطعه سازی و ریخته‌گری در استان است.

رئیس مجمع نمایندگان استان ضمن تاکید بر فعال شدن انجمن فولاد استان گفت: بایستی با ایجاد صنایع پایین دستی فولاد زنجیره بهره برداری از فولاد را تکمیل کرد.

وي همچنين خواستار تصويب نتايج مطالعات كارشناسي مبتني بر امايش و منطق خوشه هاي صنعتي به عنوان نقشه راه صنعت فولاد استان از سوي مسئولين شد.

رئیس خانه صنعت و معدن نیز در این جلسه با بیان اینکه برای ایجاد حرکت یکپارچه درخصوص صنایع پایین دستی فولاد، نیاز به عزم واحد و جدی مسئولان استان یزد است، گفت: متاسفانه محصول فعلی صنعت فولاد استان یزد با آنچه مورد نظر بوده متفاوت است.

فنایی تاکید کرد: اکثر فولادهای مخصوص، وارداتی هستند و کمتر به تولید داخلی آن‌ها توجه جدی شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیشتر واحدهای بزرگ فولاد کشور در نزدیکی شهر‌ها قرار دارند، این مهم را موجب آلودگی هوای شهر‌ها، افزایش تصادفات در جاده‌ها بدلیل حمل و نقل مواد خام و افزایش هزینه‌های تولید دانست و گفت: واحدهای تولید شمش فولاد بنا به دلایل زیست محیطی و اقتصادی می‌بایست در کنار معادن مستقر شوند و جای خود را در نزدیکی شهر‌ها به واحدهای صنایع پایین دستی فولاد بدهند.

محمد مهدی زارع رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه با بیان اینکه برای ایجاد واحدهای پایین دستی فولاد نیاز به عزم جدی ملی و استانی داریم، خواستار اعمال ابزارهای تشویقی برای سوق دادن سرمایه گذاران به عرصه صنایع پایین دستی فولاد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا